FRIDAY - SUNDAY (BOSTON)

fredag

körde barnen till camp, sen körde jag och köpte en mindre resväska som jag kunde ta med mig till boston, ett paraply och lite annat smått och gott. såg på kvittot när jag kom ut från affären att jag aldrig betalade för paraplyet och min första tanke var ju inte att gå tillbaka in och säga; ursäkta jag betalade inte för det här paraplyet.
sen körde jag hem och efter ett tag träffade jag anna och vi körde och köpte en reseguide och lite andra saker som hon behövde, sen träffade vi nicole för lunch på green line.

driekt efter jag hämtat barnen åkte familjen, de skulle iväg över helgen. så jag kunde ta det lite lugnt och packa, duscha och fixa.
klockan sju promenerade jag bort till anna i mina gummistövlar, folket tittade konstigt, kanske var för att det var solsken och varmt (men de visade att det kom till användning senare). vi åt kvällsmat och planerade vad vi skulle göra i boston.

vid åtta tiden började det småregna och vid halv nio vräker det ner, blixtrar och åskar. så vi ringer till nicole och frågar om hon kan köra oss till busshållplatsen.
nicole kommer och medan vi håller på att packa ihop våra saker så ringer telefonen, det är från englewood city. jag skojar om att de ringer för att säga att vi inte får lämna huset. och det är just det som dem säger; att ingen bör lämna sina hus, då det utfärdats en TORNADOVARNING!

men vid nio tiden när vi ska gå så har det slutat regna och verkar vara lugnt igen. vi tar bussen in till new york, sedan därifrån bussen till boston. bussen till boston var en halvtimme sen så vi kom fram till vårt motell runt fyra tiden. försökte sova lite på bussen, men det var ju inte världens bekvämaste säte precis. (detta bör jag ju skriva på lördagen då det egentligen är lördag nu)

lördag

vi sov till klockan sju, sen gjorde vi oss klara och begav oss ut i boston.
vi började med att ta tåget till harvard university. så åt vi frukost på ett starbucks där.



jag hade ju föreställt mig värsta stora maffiga byggnader och stora områden, men det var mycket mindre i verkligheten.


john harvard himself


det enda som var lite maffigt var biblioteket

efter att vi gått runt lite på området så åkte vi till museum of fine arts. kanske inte direkt det jag valt att göra, men anna ville jätte gärna gå in där.





mamma och pappa, eftersom jag inte har någon säng just nu, så kan jag tänka mig en sådan här när jag kommer hem.


japanska trådgården


och så efter att ha varit seriös i 2,5 timme inne på museet så var jag tvungen att vara lite oseriös utanför.

efter det museet så gick vi till ett annat museum, the isabella stewart gardner museum. där spenderade vi en timme inne. det enda jag tyckte var något att titta på var trädgården. huset var som en kvadrat och innanför vägarna så låg trädgården, man fick tyvärr inte ta kort där inne, så jag tog denna från internet bara för att ni ska få en uppfattning om hur det såg ut.


fast nu var det mycket mer blommor där, det var mycket fint.

sedan åkte vi till trinity church. vi bestämde oss får att gå in, visade sig att i behövde betala för att gå in. jag menar det är en kyrka! är det gud som ska ha pengarna eller?



kyrkan låg bredvid den här byggnaden, lite skillnad på stilarna.

efter det så åkte vi och träffade annas nästkusin och hennes mamma som var på semester i boston. vi satt och fika och prata på starbucks i ett par timmar.
sedan åkte vi till parkerna boston common och public garden. där gick vi runt och tog det lugnt bara.



massachusetts state house


sen gick vi längs the freedom trail


och en liten poserbild

sen gick vi en runda och sen satte vi oss och åt på en thairestaurang, mycket gott var det. och mycket mat, orkade knappt äta hälften. efter maten åkte vi tillbaka till hotellet, vilket var runt halv tio. vi var mycket trötta efter en lång dag.

vi gick och la oss för att sova redan vid strax efter tio, men utanför vårt rum var det någon som stod och prata i telefon. vi hörde hela hand konversation, allt från subway mackor till konstiga summor som dragits från hans konto. men efter en timme gav jag upp och gick ut och frågade om han skulle kunna tänka sig att prata någon annan stans. han bad om ursäkt och gick därifrån.
men sedan var det så himla varmt i rummet att det knappt gick att sova. man får ju också vad man betalar för, så ingen AC eller fläkt. hjälpte inte heller att öppna fönstret. så jag vaknade ett flertal gånger under natten och fick gå upp och lufta mig i den luft som inte fanns.

söndag

vi gick upp vid åtta och gjorde oss klara sen checkade vi ut.


här är motellet

efter det så åkte vi till stationen och åt frukost. sen tog vi bussen halv tio. kunde faktiskt sova lite på den fyra timmars långa bussresan hem. men lyssnade mest på musik och slumrade till lite då och då.
när vi kom till new york tog vi bussen tillbaka till englewood och på en station hoppade halva mexico på. innan så var det kanske ett tiotal personer på bussen. så kör vi och så ser jag en stor samling människor längs vägen, nej, men då ska ju alla gå på bussen. det är så många att det får stå folk i gången. och plötsligt så börjar busschauffören att prata på spanska och säga alla gator på spanska. jag menar; hallå, vi är i usa, det finns ju faktiskt NÅGRA som INTE pratar spanska. men nej, bara för att de inte fattar engelska så ska alla förstå spanska.
när vi kom tillbaka till englewood så börjar det att ösregna precis innan vi går av bussen, tur att jag hade mina gummistövlar och mitt paraply.

så sammanfattningsvis var det en bra helg, hade ju i princip bara en dag där, men vi hann se mycket på den korta tiden. om jag skulle gjort det igen skulle jag kanske inte valt att spendera så mycket tid på museerna. även fast att vi hann se de flesta delar av boston så skulle jag vilja se mer av själva staden. men jag kan nog hela bostons subway systemet utantill nu i alla fall, då vi åkte så mycket.


KOMMENTARER
Postat av: pappa-mamma

Ja då har du sett Bostons kulturella sida. Undrar var du har fått det intresset från eftersom varken jag eller mamma har det. När man ser på dina bilder så ser det fint ut och det verkar som om ni hade det bra där fast att det bara var en dag. Sängen som du har sett kan vi nog fixa men du får vara beredd på att det kanske blir ett "hemmabygge".

Hoppas att ni gör fler sådana utflykter.

Här hemma är det som vanligt och vi håller fortfarande på med vårt hem. Det senaste är ett nytt tv-inköp till köket. Hoppas att allt blir klart med köket under min semester. Inte så mycket kvar. Nästa projekt blir att sänka taket i hallen samt att fixa till belysningen. Känner att det inte ska vara några större problem. Vi ses och hörs.

P och M

2010-07-28 • 11:05:40
Postat av: emms

yo to the o , yo ! haha ,lät ganska så coolt i mitt huvud , men jaa , inte när jag skrivit det . . hmm , inte riktigt likadana bilder som i min dröm , lite finare kanske . speciellt sängen , BEA-UTI-FUL ! så , nu har du fått en liten kommentar av mig , ska kolla säsongsavslutningen på the city nu . spännande ! puss !

2010-07-28 • 23:59:36
skriv något kul, så blir jag glad!

namn:
kom ihåg mig ?

e-mail: (visas ej)

blogg / hemsida ?:

kommentar:

Trackback




RSS 2.0