THURSDAY 23:15

så, idag jobbade som vanligt på morgonen, körde barnen till skolan och hela den biten. mamman jobbade hemifrån idag, så vi satt och pratade lite. sedan skypade jag lite med bror min som var påväg till kalmar och sedan med mamma, och lite pappa då jag var tvungen att se framstegen i köket. efter det så pluggade jag lite till sedan vid ett var det dags.

vi körde till stället där jag skulle göra provet, gick till informationen och fick lappar jag skulle fylla i (vafan vill de veta min vikt för?) sen fick jag gå och ställa mig i en annan kö för att visa upp min papper. och fy fan, alla dessa papper, de behövde mer papper och bevis än vad social security kontoret behövde. här ville de ha, mitt pass, visum, papper på att jag får jobba i usa, social security card, försäkringspapper, mitt svenska körkort, mitt internationella körkort och bevis på adress. tror ni jag har med mig alla de viktiga papperna? nej, vi visste inte att man var tvungen att ha med sig bevis på adress, trodde det räckte med pappret från au pair förmedlingen, men nej, sen verkar de ju helt dumma där också:

- har du ett kontokort?
- nej, jag har inte öppnat ett bankkonto ännu?
- men har du ett kontoutdrag då?
- men, nej, jag har inte öppnat ett bankkonto ännu!

så det var bara att köra hem igen för att hämta bevis på adress, vilket kunde vara i form av ett brev från någon statlig myndighet eller något sådant. tur att man har fått ETT brev sedan man kom hit och att jag sparade det.
så när jag kom dit igen var det bara att ställa sig i kön igen, gå igenom alla papperna, gå till en annan kö för att dubbelkolla alla papperna, gå och ställa sig i en tredje kö för att gå igenom alla papperna, ta foto, skriva underskrift och få ett litet papper som skulle lämnas på ett fjärde ställe. kommer till det fjärde stället lämnar alla mina papper igen, skriver under lite papper och kollar synen. sedan till ett femte ställe, lämnar alla papperna igen och sedan får jag sätta mig vid en dator och göra provet. OCH JAG KLARADE DET! hade bara ett fel, kan ju säga att det inte var särskilt svårt, men det var ändå tur att jag läst boken för vissa av frågorna hade jag inte klarat annars.

efter provet fick jag ännu ett papper och sedan gå in igen och ställa mig i kö, visade lappen jag fick, plus alla mina papper som jag visat innan och nu hittar de inte, eller de påstår att jag inte har bevis på adress, så jag får gå ut igen och ringa min värdmamma (hon var tvungen att köra och hämta barnen medan jag gjorde provet och hon tog min teoribok med sig) och fråga om hon råkat få med sig den lappen, hon går igenom papperna, men den är inte där. jag kollar igenom mina papper igen och hittar den. in i samma kö igen, visar alla papper, till en annan kö för att dubbelkolla mina papper, till en tredje kö för att lämna in mina papper igen, kontrollera så att alla uppgifter stämmer, skriva en ny underskrift för körkortet, sedan vänta, sedan får jag körkortet.

jag ringer min värdmamma och säger att hon kan komma och hämta mig, eftersom provet gick snabbare än vad vi trodde så har hon inte hunnit hämta barnen ännu, men ska göra det och säger att hon kan hämta mig efter 20 minuter. efter 15 ringer hon igen och säger att hon måste till en doktor med mellanpojken då de misstänker att han har brutit ett finger i skolan. så nu måste vi lösa så att jag kommer hem på något sätt. vi bestämmer att vi ska vänta till att doktorn tittat på finger och sedan ska vi bestämma om jag ska ta en taxi eller om någon annan kan komma och hämta mig. men ja, det slutade i alla fall med att jag väntade i över en och en halv timme. stället hann stänga och där satt jag på en tom parkeringsplats. jag agerade informatör åt en hel del som kom och undrade om de hade kommit till rätt ställe, jag sa ja, men att de tyvärr redan stängt.

när vi kom hem körde jag den äldsta pojken till baseball match, stannade en tag och tittade, sen körde jag hem,plockade undan lite i köket och sedan slutade jag. och nu sitter jag här, ska gå och lägga mig.


tadaa !


good night!


KOMMENTARER
Postat av: Farmor

GRATTIS GRATTIS, så bra .

Och i år regnar det presis som när du tog studenten.

ha det så bra och kör försigtig.

KRAM

2010-06-11 • 06:35:32
Postat av: mamma

grattis



Det verkar svårare att få körkortet än att skriva provet.Skönt att det gick bra,nu får du äntligen köra på motorväg.



kramar mamma

2010-06-11 • 07:12:01
skriv något kul, så blir jag glad!

namn:
kom ihåg mig ?

e-mail: (visas ej)

blogg / hemsida ?:

kommentar:

Trackback




RSS 2.0