SUNDAY - FRIDAY

SUNDAY

fick i mig lite frukost i form av olika sorters meloner, ananas och apelsinjuice

dagen fortsatte med lektioner, vi pratade om en massa som man absolut inte för göra med barnen, vilka var ganska självklara saker som misshandel. hade tre timmars lunch och rast, vi fick taco, inte alls som i sverige men det var gott ändå. sedan gick vi till ett köpcentrum i närheten, promenaden dit som skulle ta fem-tio minuter tog oss en halvtimme. men när vi väl var där gick vi bara in i ett par affärer för vi var så trötta. tillbaka på hotellet och vi pratade lite hur det är att anpassa sig till en ny kultur och hur man ska prata med de amerikanska familjerna. sedan var det pizza dinner på hotellet (kommer jag gå upp i vikt eller kommer jag gå upp i vikt?)

MONDAY

sov bättre den här natten men vaknade ändå tidigt av mig själv, lät tyskorna gå och duscha först, upptäckte också att den tyskan jag trodde hette pretzel faktiskt hette britta. lite svårt att höra vad de där tyskorna säger. under nästan hela dagen var röda korset där och pratade om barnsäkerhet och de lärde oss hur vi ska hantera olika situationer. typ mun-mot-mun-metoden där, hjärt-och lungräddning där, så många andetag, så många tryck där, så många slag där, så mycket att hålla reda på, men det är väl bara att hoppas att man inte ska behöva använda det.
på kvällen åkte vi in till new york, resan som skulle ha tagit lite över en timme tog istället lite över två timmar, då det var en olycka på motorvägen. så vi skulle ta ett annat håll, men det hållet tog ju alla andra också. och när vi väl kom in till new york så regnade det nästan konstant. men vi kunde åka upp i rockafeller center. så det blev lite bilder, inte så bra då det regnade och var väldigt dimmigt. sedan åkte vi till time square då var det uppehåll så kunde ta lite bättre bilder.

ja, och så ett litet bevis på att jag faktiskt var där (annars är det ju alltid jag som tar bilderna).

var inne i m&m butiken

ja, den där lilla pinnen mitt ute är alltså frihetsgudinnan

bussen åkte runt lite överallt och guiden berättade lite. sedan var vi tillbaka på hotellet vid elva och då var jag dödstrött.


TUESDAY


upp ännu tidigare idag, då vi skulle hinna med allt innan vi skulle till våra värdfamiljer. pratade om amerikansk barnuppfostran. lektionerna var slut vid två, då var det bara att packa ihop och bege sig iväg. min familj skulle hämta mig på flygplatsen. minibussen som kom och hämtade upp oss åtta som skulle dit kördes av en dam som såg ut att vara 65+ och bagageutrymmet var lika stort som på vår minibuss. in där skulle alltså ungefär 12 stora resväskor. inte så lyckat, och ja hon kunde ju inte heller lyfta resväskorna. efter att ha väntat i ungefär en halvtimme så kom min värdmamma och hämtade mig och vi körde till huset. körde även runt lite i området. träffade inte barnen så länge då den ena hade baseball match, en skulle till läkaren och ja den tredje fick jag umgås med. sedan körde vi och handla lite och sen var det läggdags.


WEDNESDAY


arbetsdagen började klockan sju med att väcka barnen, kände mig mest i vägen då jag inte visste hur någonting gick till. barnen kördes senare till skolan, jag och mamma kunde prata lite, sedan kunde jag gå upp på mitt rum och sova lite. vid tre var det dags att hämta barnen igen. de gjorde sina läxor, sedan fick de presenterna av mig. sverige tröjorna och kepsarna uppskattades mycket, och de tog på sig tröjorna direkt och flickan lekte att hon var en "swedish girl". de fick även en pippi bok på engelska, ett svenskt-engelskt lexikon, en cd med svenska barnlåtar, ett kubb och så fick föräldrarna en bok med rolig fakta som svenskar och sverige.

sedan gick vi ut och åt för att officiellt välkomna mig, åt en calzone med tre ostar som fyllning, mycket gott och mäktigt. sedan blev det tidigt i säng igen.


THURSDAY


upp och började jobba klockan sju, var med och lämnade barnen på skolan, sedan hem. jag diskade och bäddade sängar, sedan skypade jag med mamma och emma. hade barnen själv ett par timmar efter skolan, vi spelade kubb vilket dem älskade så det var det värt att släpa med de extra kilona. gick och la mig tidigt även den här kvällen, varit så trött på morgonen.


FRIDAY


idag alltså, har nu kommit ifatt med uppdateringen, efter mycket tjat från hemmafronten. idag började jag klockan sju som vanligt. behövde inte följa med och lämna barnen idag. utan jag stannade hemma och diska, bädda och tvätta. pratade med emma under tiden, trevligt sällskap, eller ja, jag pratade med nästan hela familjen olsson. sedan skypade jag med mamma lite. följde med och hämtade barnen, på måndag är det jag som ska göra allt själv (har inte kört bilen ännu!). spelade lite mer kubb med barnen, sedan var det dags för min allra första baseball match. okej, det var mitt nioåriga värdbarn som spelar i little league, men det ändå min allra första match. och dem vann (tror jag, haha). var riktigt varmt idag närmre 30 grader och där satt jag i mina svart kläder (som vanligt) och stövlar och höll på att svettas ihjäl, ingen skugga fanns det heller.



sedan kom vi hem och spelade lite mer kubb. och sedan har jag haft min första riktiga judiska måltid, med böner, sånger och ritualer på hebreiska. faktiskt intressant. hela familjen har försökt att lära sig svenska och läser lexikonet jag gav dem. kan inte låta bli att skratta. sedan misstänker dem att jag inte är en riktig svensk, så dem testar mig genom att läsa meningar på antingen svenska eller engelska som jag ska översätta. sedan har vi spelat lite barnspel och texas hold em. varit en mycket trevlig kväll. men nu ska jag lägga mig klockan är halv tolv och så här länge har har jag inte varit uppe på ett tag, tur att jag får sova hur länge jag vill imorgon.


KOMMENTARER
Postat av: emma

finally en uppdatering ! :) en sådan uppdatering om dagen skulle inte skada , haha . du får nog börja ändra strategi gällande klädval . . det kommer bli ännu varmare ! är lite nervös gällande din bilkörning ! håller tummarna :) pusspuss

2010-05-01 • 17:03:21
Postat av: pappa

Ojojoj.... Det var en massa information. Roligt att du börjar bli "varm" i kläderna.....(svarta kläder). Kub verkar vara veckans spel. Kommer säker att bli jätte bra när du har fått in rutinerna. Vi kommer med spänning följa din blogg och få ta del av din vardag.

Pappa

2010-05-01 • 21:20:44
skriv något kul, så blir jag glad!

namn:
kom ihåg mig ?

e-mail: (visas ej)

blogg / hemsida ?:

kommentar:

Trackback




RSS 2.0